الثلاثاء، 15 فبراير 2011

ارحمو عزيز قوم ذل



مش عارف ابدأ الموضوع دا ازاي
بس كنت عاايز افهم هي لييه النااس بقت قلوبها قاسيه كداا
انا من يومين نزلت نص البلدد يووم تنحي الريس كنت في حااله زهوول
متهيالي لوو مصرر كانت خدت كااس العالم مكنتش هلااقي العدد داا كلوو
من اوول السواقي لحد ناادي المحافظه بشرر طالعه من كل حته الستات مااشيه تزغرطط في الشاارع
وكل الي عنده ترسكل جايب اولاادو شايلين الاعلاام وكلاكساات العربياات والعيال مولعه نارر
كانو مولد سيدي العرياان
مكدببش عليكم انا كنت مااشي في الشاارع مع اصحاابي خاايف اقولهمم اني مش مع الي بيحصل داا
وعاامل نفسي فرحاان لاني عارف لوو اتكلمت مكنتش هرووح بيتنا سليم
في نفس الوقت الي اصحابي عارفين في رااي ..
انا مشحوون زيي زي اي حددد في البلدد وعاارف ان احنا عشنا تلاتين سنه نهب وظلم وفسااد
والبلد كانت مرتع لكل الوزراا كل وااحد يكوش علي الي يقدرر علييه كانها عزبه ابووه
وغيرو وغيروو وغيروو..... بس برجععع واسال نفسي هل دي الطريقه الي ينفع نمشي
بيهاا الريس؟؟ ولو مشي بالطريقه دي يكون داا رد فعلنا !!
..الريس الي حكمنا تلاتين سنه الي كرامته من كرامتنا الي مرضيش
يسيب البلد وقال اني عشت طوول حياتي في البلد دي وهمووت فيها دا
و مساابش البلد وخد طيااره زي غيرو ....هل داا جزاؤو ؟؟
انا لما بكتب كومنت علي الفيس اوي ستاتيو علي الميل بلااقي هجووم فظيع من النااس
كاني بتكلم علي وااحد يهوودي .... وبشووف كم من الناس معندووش رحمه
داخل يشتم ويسب فييييه
انا دلوقتي مش بحبب الناس فيه ولا حااجه وعارف ان ناس كتيرره هتقوول خدتو العااطفه
بسسس دا مش وقت معاتبه
للي ميعرفشش ان الرئيس دلوقتي في العنايه المركزه في حاله غيبوبه تامه
والحوار الاخير ليه للي اخد بالوو متركب لانه اغمي عليه مرتين

ياريت ندعيلو بالشفاا ونفتكر ليه اي حاجه حلوه تغفرلوو
او علي الاقل نفتكر الحديث " ارحمو عزيز قوم ذل "

هناك 15 تعليقًا:

  1. لو كنت ذقت الظلم ولا حد من اهلك جرالوا حاجه كنت هتقول كلام غير كده خاااااااااااااااالص

    شكلك مش عايش في مصر
    سلامات يا حج

    ردحذف
  2. وعلي اساس ايه حضرتك بتقوول متظلمتش او حد من اهلي جرالو حاجهلقدر الله !!
    احنا ليه بنشخصن الاموور انا عارف انه اي حد من اهالي الشهدا نفسو ينتقم من الريس لانو مش شايف حد تاني ادامو غير الريس وللاسف كلنا بنمشي وراالموجه
    انا مش بدافع عنو انا بشفق عليه لانه اتحوول لكبش فداا للنظام كلو دا لو كان جبل وشاف الاهانات دي كلها كان انهار في نفسس الوقت الي مرضييش يسيب فيه البلد وهرب زي جبناء تانيين واتحمل المسؤليه لاخر لحظه
    الريس داا ضحي من عمره تلاتين سنه خدمه في الجيش وحارب وكان ممكن يستشهد زي اي حد من الي ماتو
    الريس عيش البلد في تلاتين سنه امان والله اعلمم بالي جي
    مش عاايز اطوول بس ياريت نرااجع نفسناونشوف التاريخ لان الراجل دا كرامته تساوي كرامته اي حد عااش في البلد دي
    والا ميبقاش لينا اصل
    سلااااااااااااام

    ردحذف
  3. الحديث دا صحيح ياريت حضرتك تقراه وتفهمه

    عن عبد الله بن عمرو بن العاص قال:(بينما نحن حول رسول الله صلى الله عليه وسلم إذ ذكر الفتنة فقال: إذا رأيت الناس قد مرجت عهودهم، وخفت أماناتهم، وكانوا هكذا-وشبك بين أصابعه-قال: فقمت إليه فقلت: كيف أفعل عند ذلك جعلني الله فداك؟ قال: الزم بيتك، واملك عليك لسانك، وخذ بما تعرف، ودع ما تنكر، وعليك بأمر خاصة نفسك،ودع عنك أمر العامة)

    ردحذف
  4. عذراً, اذا مفهوم الأمان عندك هو السلام من الحرب يبقي
    اكيد حضرتك مش فاهم حاجه, انتا يا فندم عايش في عار وذل
    وتسمي ده امان
    دخول القوات الأمريكية للهجوم ع العراق من السويس بامر مبارك شخصياً.

    ان كنت لا تدري يا اخي الهجوم الاخير علي غزة كان مبارك وفتح علي هلم بيه قبل وقوعه ولم يدري اهل غزة ولا حماس به وكانت المذبحه, ألا تعتبر ان دي خيانه ودماء الشهداء في رقبته ؟

    ثانيا يا أخي تصدير الغاز لإسرائيل وتطبيع العلاقات معهم ألا تعتبر هذا ذل ومهانه

    وثالثاً يا محترم إفهم الحديث الشريف أولاً ثم اعرف اين تضعه!
    وكمان فيه ايه قرأنية بتقوول "ومن يتولهم منكم فإنه منهم" يعني هو كافر خائن مثلهم.

    وهناك أية أخير تقول "فلا تهنوا و تدعوا إلى السلم و أنتم الأعلون و الله معكم"

    يبقي ايه رايك في تطبيع العلاقات مع إسرائيل وأمريكا

    إذا أثرت (فضلت يعني) إنك تعيش في ذل وتحت سلطة أمريكا وإسرائيل علي انك تستقل -وانت مسلم فضلك الله - ولو كان هناك حرب هارب فإما النصروالشهادة والنصر له ثمن اكيد هيبقي فيه دمار بس هنبني بعده بعون القادر أمه اسلامية مستقلة لا تخشي إلا الله وحده

    الصحابة في الهجرة استقله وحاربوا وانتصروا حتي ولو بعد حين بس انك تفضل الذل علي الاستقلال والرقعه ومحاربه اعداء الله فأقد اقول ان مقياس الكرامة عند حضرتك وعند كل حد يتخذ نفس الموقف يشير الي قيمة الصفر.

    وتقولي أمان ياراجل إتق الله ,اعرف مين عدوك واقلع جذور الخوف والمهانه دي من قلبك.

    انا لإرهابي ولاإخوان أنا مسلم وفقط (وهذا فقط حتي لا تقول أفكار منحرفه)

    سلام عليكم

    ردحذف
  5. لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
    افكار منحرفه ايه بعد كافر واعداء الله و الي حضرتك قولت عليه دا كلو
    دا لو في مسلم بيفكر باسلوب حضرتك دا يبقي ربنا يستر علي حال البلد والاسلام برئ منه
    حضرتك مقرتش الحديث الي بيقول ((من كفر مسلماً فقد كفر)) ومين عطي صلاحيه لحضرتك عشان تحكم عليه بانه كافر
    يافندم في باب في الفقه اسمه "شرعية الخروج على الحاكم فى الاسلام"...
    انا عارف انو مش هيفيدك لان من الواضح ان عقلية حضرتك متحجره علي فكر معين وداواضح جدا
    اولا فين مصادر حضرتك علي انو السبب في دخول الجيش المريكي للعراق وكان علي علم بحصار غزه
    دا لو واوحد مسلم عربيد جه من الشارع وحكم البلد هيغير علي دينه وعمره ماهياخد قرار زي دا
    ثانيا تصدير الغااز لاسرائل ..هل حضرتك كنت ريس قبل كدا واتمارست عليك ضغوطات ساسيه وامنيه تفرض عليك قرار بسببه ممكن يهدد استقرار بلدك ..ممكن بسبب معوونه لو اتقطعت عن البلد لمده عاام واحد البلد دي يحصل في مجاعه وخصوصا ان نسبه الفقر تحت 40%
    هرد عليك في حاله واحده بس لو كنت صاحب قرار ...
    بالرغم من متفق معاك تماما في رايك
    ثالثا
    حته اذا اثرت " اوفضلت " ماشاء الله حضرتك بليغ بليغ يعني ايه علاقه الي بقولو بغزوه خيبر الي حضرتك جي تتكلم عنها هنا والنصر او الشهاده واستشهد في سبيل الله يافندم دا فكرر متطرفين انت في بلد عربي مسلم ..اذا اقتتل مسلمان فالقاتل والمقتول كلاهما في النار..
    حسبي ونعم الوكيل في الافاعي الي بتبخ ثم في عقولنا
    واحنا للاسف بنتطوع لاي فكر مابنستخدمش حتي عقلنا

    حاجه اخيره هختم بيها كلامي "الرئيس دلوقت بيحتضر رفض انو يسافر يتعالج واستسلم للمرض ومارضيش يسيب البلد يتعالج بره خوفا انو يموت بره مصر "
    والله لك كل التقدير والاحترام مهما كان راي السفهاء

    ردحذف
  6. ههههههههههههههههههههههه

    ردحذف
  7. حقيقي ضحكتني........

    اعرف معني عربيد الاول يا محترم عربيد يعني سكير(بيشرب يعني - حبه بلاغة مادام عجبت سيادتكم).

    ثانيا يا اخ انتا بتقول الجهاد تطرف وسم (مش ثم زي ما حضرتك كاتب برده) وده نقص في الدين عندك لان الجهاد عمره ما كان تطرف الجهاد فكر وعمل في كل مجالات حياتنا.

    وكمان الخروج علي الحاكم معناه الحاكم اللي بيحكم بالشرع مش اللي بيحكم بدستور فرنسي

    وكمان بتقولي فكر متطرف وحاجات غريبه كده !
    انا لا جبت سيرة مسلمان يقتتلان ابدا ولا غيره
    سيادك بتقوووول "واحنا للاسف بنتطوع لاي فكر مابنستخدمش حتي عقلنا" - واعتقد ان ده اللي حصلك
    لانك تطوعت للفكر العلماني اللي !!! واسيبك تعرف يعني ايه علماني؟


    من الواضح ان حضرتك ما فهمتش انا بقول ايه اصلا
    انتا حقيقي بتعاني من "متلازمة ستوكهولم" وده مرض نفسي سيادتك وابقي اعرف لوحدك ايه هو؟

    وشكرا ع "رأي السفهاء" اللي ف اخر ردك
    ونعم الأخلاق
    انا بحمد ربنا ان مشكل الناس زي حضرتك وإلا كنا كلنا بقينا عبيد للأمريكان خوفا من انهم يقتلونا
    ودمتم سالمين يا حلو!!!!!

    سلام عليكم

    ردحذف
  8. وإذا سيادك بتقولي في عز النهار هاتلي دليل ان الشمس موجوده
    يبقي اكيد حضرتك محتاج نظاره
    نصيحه "فيه واحد في شارع الرمله كويس جدا"

    ردحذف
  9. حلوو؟؟ هههههههههههههههههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههههههههههههه
    والله انتي الي زي القمرر وسكرره كمان
    فكرتيني بحاجه كدا لاحمد حلمي
    لما اتسال "النخله اطول ولا القطر اسرع "
    رد " البحر اوسع "
    لاني انا كاتب موضوع وانتي بتردي علي موضوع
    وانا تقريبا داخل ارد في مدونه لواحد صحبي
    عموما مرسي اوي علي ذوقك
    وشكراوي علي النصيحه انا فعلا
    محتااج نضاره
    سلام عليكم

    ردحذف
  10. السلام عليكم/
    لو فاطمه بنت محمد سرقت .. لكان النبى صلى الله عليه و سلم من قطع يدها ... ارأيت احداً اعز من بنت رسول الله ؟؟؟

    هذا الرئيس المخلوع .. وددنا لو خرج هو بكرامته
    لكنه كابر و تكبر و على فى الارض و قتل تحت لوائه مئات المصريين
    و بالتالى الناس تطالب بالقصاص منه .. هولم يحمل سلاحاً .. لكنه المسئول عن كل ماحدث
    فهو من يختار الوزاره و هو من تناسى الشعب الذى بات فى العراء اسابيع ..و هو من لم يُعر المصريين مسمعاً طيله السنوات الغابره

    و الحمد لله انك رص\ت حاله الفرحه التى عمت الناس ..فهذا يدل ان الكثيرينكما وصفتهم ارادوا منه ذلك
    و ان الذين كرهوا الرئيس لم يكونوا قله كما يدعى البعض !

    الرئيس لو كان قد تنحى من نفسه .. لوافق المصريونو رحبوا
    لكنهم خرجوا يطلبوا حقاً .. فوجدوا من يستقبلهم بالرصاص
    المسامحه اخى الفاضل تكون من اصحاب الحق
    انت تطلب من شخص فقط ابنه ان يسامح و من كل من فقد عينه ان يسامح و من كل من بات الليالى فى رعبٍ ان يسامح
    يسير الامر ان تطلب فانت لم تفقد عيناً او ذراعاً او ابناً او حتى جار
    اذهب الى من قتلوا ابنه و قل له ... الريس تعبان .. ربنا يشفيه
    انت تتوقع ان يوافقك الرأى ؟؟؟
    بالتأكيد حكمك حكم منطقى ... فليس عاقلاً من يقول باحتماليه ان يوافق هذا الرجل على ان يدعوا له بالشفاء حتى
    هذا الرئيس المخاوع(لا المتنحى..فالتنحى يستلزم تولى عمر سليمان الحكم) قُتل فى عهده آلاف البشر دون وجه حق
    ام نسينا العبّاره كأحد الكوارث ؟؟؟؟
    العباره التى لم يُعاقب فيها احد

    اخى الفاضل .. ليس أباً الذى يقتل ابناؤه
    و لو قتل الاب ابناؤه .. هل يعفوا عنه القاضى؟؟ ام يقتص منه ؟؟؟

    انهى حديثى بالتذكير بسيدنا عمر بن الخاب رضى الله عنه
    لما سأل الناس ماذا يفعلوا لو مال هو عن الدين؟؟
    و فرح لما قال له احد الصحابه لو مالت رأسك هكذا لقومناها بسيوفنا هكذا ... هنا حَمِدَ اللهَ عمرُ

    هذا عُمر الذى سماه نبى الاسلام(الفاروق)
    و هذا واجب الرعيه على الحاكم ... لك التحيه

    ردحذف
  11. سلام عليكم
    الله ينجيك في محنتك يا احمد جالك منين ده يا حبيبي :))
    علي فكرة انا معنديش مدونه خالص ولغيتها من زمان:d
    انا ايه اللي دخلني هنا بس:d:d
    الله يقويك يا احمد ويصبرك شكلك هترحل انت كمان:))

    ردحذف
  12. السلام عليكم
    طبعااا كلنا كنا مع التغيير ودا اللى كان مفروض يحصل من زمان انا عن نفسى اهااا كان نفسى مبارك يمشى بقا بس بكرامه مع انو هان وظلم الشعب كتييير
    بس احنا نفكر فى دلوقتى هو تنحى خلاص يبقى على الاقل نفتكرله حاجه كويسه او نسكت منتكلمش لان كرامته من كرامه الشعب كلو دا وانا احترمته فى حاجه انو سلم اداره شئون البلد للقوات المسلحه دا رأيى والاختلاف فى الرأى لايفسد للود قضيه
    نيس توبيك
    سلام عليكم

    ردحذف
  13. غير معرووف للمره التلاتااشرر
    وعليكم السلام ورحمه الله وبرااكته
    انا اتعمدت ماردش اخر مره واعتذرت لانك طلعتيني علماني
    وخاايف ارد المره دي تتطلعيني ماركسي او شيوعي
    استعني علي القا بالله
    اختي الكريمه //...والله العظيم تلاته متفق معاكي قلبا وقالبا لو قداامي مصحف دلوقتي ممكن احلفلك عليه اني بحب البلد دي زيي زي اي حد
    بس ايه علاقه الكلام الي بقوله بردك ايه علاقه الحديث الشريف بالموضوع ...
    وللاسف كتير اوي من الناس مش انتي بس متخيل ان انتماء الجيش للشعب وناسي ان الريس دا كان القائد الاعلي للقوات المسلحه ومن قبلو القائد الاعلي للقوات الجويه ونص ميزانيه البلد رايحه للجيش ودا طبعا من ضمن سلبياته يعني الريس هو الجيش والجيش هو الريس
    الي عايز اوصلهولك ان الريس تنحي بمهد ارادته محدش ضغط عليه زي مانتي متخيله.. وكان من السهل جدا انو يستخدم الجيش عشان يكمل مدتو بس رفض وقال انو مش عايز يختم فتره حكمه بفتنه تحصل في البلد ولما لقي ..واذا كان فوض سلطته للمجلس الاعلي للقوات المسلحه او عمر سليمان ..دا ميحددتش اذا كان مخلوع او متنحي
    كدا اتفقنا انو تنحي متخلعش زي مابتقولي
    تاني حاجه حته "القصاص" ..من الواضح ان فكره الانتقام مسيطره عليكي زي ماقلتلك قبل كدا " شرعيه الخروج علي الحكم " اقرأي الباب دا هتلاقيه في رياض الصالحين... لان لا انا ولا انتي مؤهلين ان احنا نتناقش في احاديث ليها زمانها ومكانها والتفسير الخاص بيها

    ردحذف
  14. شعت
    هههههههههههههههههههههه
    انا اقلت اعمل حااجه هنا علي الضيق
    بدل مايستفردو بيا علي الجروب وانت
    عارف صحبك غلبان ومابيعرفش يرد
    سيبك انت
    ليك وحششه والله ..الواد حماده بيوصل السلامات ولا
    لا

    ردحذف
  15. faten

    وعليكم السلام

    اخيرا لقيت حد رفع من معنوايتي ..بالضبط هو دا الي اقصده وصلنا رسالتنا عملنا الي علينا بس مكنش ينفع ابدا نمشيه بالطريقه المهينه دي ..

    شكراا علي مرورك ..ونورتي البلوج

    ردحذف

shokrn mokadamn 3ala al rad